Juli

Jag har alltid funderat
över meningen med livet.
Ända till den där varma
eftermiddagen i juli,
när min far och jag
for ut och metade aborre.
Sjön låg stilla och blank.
Strandlinjen och skogen speglade sig
i den ljumma vattenytan, och allt
blev därigenom dubbelt så vackert.
Flötena vilade fridfullt mellan
några näckrosor, och sländornas vingar
knastrade i den torra vassen.
En svag doft av uppvärmd granskog
blandades med vågornas nästan
ljudlösa kluckande mot båten.
Vi hade varsin kall öl med oss.
Allt var stillhet och frid,
och tiden kändes knappt.
Det var just i den stunden,
en sommardag i juli, som jag äntligen
fick svaret på alla mina frågor.
Det finns ingen mening med livet.

Kommentarer
Postat av: rumbaqueen

Meningen med livet kanske bara är att man ska ta tillvara på varje stund och njuta av just den.

Postat av: Tom

Ja, det är nog precis det! Men hur lär man sig det? Det är svårt, och det skulle onekligen vara enklare med en "universal-mening" med livet.

2006-03-19 @ 12:24:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback